Spoluvlastnictví nemovitosti: příležitosti, problémy a řešení
Zastupoval jsem klienty, kteří vlastnili byt 2+1 v podílovém spoluvlastnictví. Dva spoluvlastníci drželi po 1/3 podílu, zatímco zbývající 1/3 byla rozdělena mezi dva dědice (každý 1/6). Situace byla komplikovaná, protože více spoluvlastníků často znamená různé názory na prodej, cenu i správu.
Nejprve jsem zajistil prodej většinového podílu (2/3) a upozornil klienty, že hodnota podílu nebude odpovídat tržní ceně celku. Vlastníci se již delší dobu neúspěšně domlouvali se spoluvlastníky menších podílů a chtěli mít klid. Platby jako fond oprav a pojištění totiž museli hradit oni.
Prvním krokem bylo oslovit menšinové vlastníky s návrhem na společný prodej. Vysvětlil jsem, že sjednocení umožní:
Prodat byt za tržní cenu
Vyhnout se spekulantům a možným soudním sporům
Během týdne jsem získal jejich souhlas a mohl garantovat prodej celého bytu zájemcům. Výsledek? To, co se měsíce nedařilo, se podařilo během týdne díky nezávislé mediaci makléře.
Doporučený článek
8
592
Jak úspěšně prodat byt?
S prodejem bytu se většina lidí setká jako přímý účastník pouze jednou za život. O to těžší může být určení ideální…
Rady a tipy
Co je spoluvlastnictví nemovitosti?
Nemovitost je vlastněna více osobami, z nichž každý má podíl na celku. Žádný ze spoluvlastníků však nevlastní konkrétní část nemovitosti, což může přinášet problémy:
Neshody ohledně užívání nebo investic
Blokace prodeje jedním spoluvlastníkem
Riziko exekuce podílu některého vlastníka
Řešení spoluvlastnických situací:
Společný prodej nemovitosti: Dohoda mezi spoluvlastníky umožní prodej za nejvyšší cenu. Makléř může fungovat jako nestranný prostředník.
Vykoupení podílů: Jeden spoluvlastník odkoupí podíly ostatních a stane se výlučným vlastníkem.
Soudní vypořádání: Pokud dohoda není možná, rozhodne soud. To může vést až k dražbě, kde cena často klesne hluboko pod tržní hodnotu.
Fyzické rozdělení: U vhodných nemovitostí lze podíly fyzicky rozdělit (např. pozemky, bytové domy).
Předkupní právo
Zůstává v případě, že spoluvlastnictví vzniklo dědictvím. Spoluvlastníci mají předkupní právo po dobu 6 měsíců. Po této lhůtě mohou podíly prodávat bez omezení.
Závěr
Spoluvlastnictví nemovitosti může být složité, ale řešitelné. Klíčem je komunikace a dohoda, a pokud není možná, existují zákonné cesty, jak situaci vyřešit. Nejhorším scénářem je prodej podílu spekulantovi, který může vlastnictví komplikovat. Pokud řešíte podobnou situaci, neváhejte se obrátit na zkušeného odborníka – nestranná osoba často dokáže najít cestu k dohodě
Prodej bytu 4+1 na ulici Palachova: Galerie Palachovka – Tady a teď, pak už nic
Srpen, okurková sezóna. Léto 2016. Realitní trh se těžce vzpamatovává z hypoteční krize. Ceny rostou pomalu,…
Rady a tipy
116
Zazimování chaty a chalupy: Klíčové tipy pro bezstarostnou zimu
S koncem podzimu a příchodem chladného počasí nastává čas na důkladné zazimování chaty nebo chalupy, abyste…
Prodej bytu 4+1 na ulici Palachova: Galerie Palachovka – Tady a teď, pak už nic
Zazimování chaty a chalupy: Klíčové tipy pro bezstarostnou zimu
Spravovat své soukromí
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Přijmout“ souhlasíte s využíváním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Funkční
Always active
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících. Tyto cookies můžete vypnout změnou nastavení svého prohlížeče, toto ovšem může mít vliv na fungování stránek.
Technické
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Ty nám umožňují rozpoznat a spočítat množství návštěvníků a zjistit, jak se návštěvníci při používání našich webových stránek pohybují. To nám pomáhá zlepšovat fungování našich webových stránek, například tím, že pak můžeme lépe zajistit, aby uživatelé snadno našli to, co hledají.
Marketingové
Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.