Správná cena prodává
Určit správnou cenu nemovitosti k prodeji není nic snadného. Bez znalosti realitního trhu a cen v okolí může člověk jednoduše inzerovanou cenu výrazně přestřelit nebo naopak podcenit. Například v Praze se ceny bytů v závislosti na lokalitě a typu bytu pohybují od 80 000 až po více než 160 000 korun za m². V Brně je to zhruba od 60 000 až po více než 140 000 korun za metr čtvereční.
Cena by se měla odvíjet od aktuální nabídky na realitním trhu, ale především od skutečných realizovaných cen, které se dají dohledat z dat katastru nemovitostí.
Specifika každého bytu a jejich dopad na tržní cenu
V potaz by měl prodejce brát také vlastnosti konkrétního bytu. Pokud je například hned pod okny velmi rušná ulice nebo restaurace se zahrádkou, která bývá otevřená dlouho do noci, mohou tyto faktory prodejní cenu snížit. V případě vysoké nabídkové ceny se může stát, že byt bude na trhu dlouho, okouká se a potenciální kupci ztratí zájem. Dlouho zveřejněný inzerát v lidech většinou vyvolává nedůvěru.
Jak dlouho by měl prodej trvat?
Ideální doba prodeje bytu je velmi individuální. Rychlost celého procesu ovlivňuje zejména poptávka a také to, jak majitel byt připraví a kolik času tomu věnuje. Vhodná doba k nalezení toho nejlepšího kupce je do jednoho měsíce od zveřejnění nabídky. Následující postup se odvíjí podle toho, jakým způsobem zájemce financuje nákup. Pokud má připravené vlastní zdroje, potom může být prodej hotový v rámci dvou měsíců. Na druhou stranu se setkáváme s případy, kdy budoucí nový majitel potřebuje nejdříve prodat svoji stávající nemovitost. Celá realizace tak může trvat i několik měsíců.
Na co myslet ještě před zveřejněním inzerátu?
Kromě stanovení správné prodejní ceny je velmi důležité byt dostatečně připravit. Vždy je potřeba myslet na všechny dokumenty. Jedná se o prohlášení vlastníka, list vlastnictví jednotky a podílů, roční vyúčtování médií, PENB, stanovy SVJ nebo družstva a také ekonomická situace SVJ. V RE/MAX G8 zasíláme dokumenty k nahlédnutí zájemcům ještě před samotnou prohlídkou, aby si je mohli v klidu projít.
Home staging
Ještě před samotnou prohlídkou je nutné byt připravit i vizuálně, aby na návštěvníky působil co nejlépe. Ideálně by v bytě neměly zůstat osobní věci, samozřejmostí je pořádný úklid a případné drobné opravy údržbového rázu. Nedovírající dveře nebo uvolněná klika může zájemce na první pohled odradit. Stejně tak by barevné zdi měly být přemalovány neutrální bílou barvou. Byt by měl na prohlídce vypadat ještě lépe než v prezentovaném inzerátu. Příjemná atmosféra, vůně a prosvětlený byt zážitek z prohlídky umocní. To vše ale nesnižuje důležitost fotografií v nabídce, které se postarají o úplně první dojem na zájemce.
Člověk by řekl, že prodej bytu není nic složitého, navíc mnoho majitelů žije v představě, že konkrétně o ten jejich se zájemci poperou. O to více nepříjemné překvapení může následovat, kdy se proces táhne několik měsíců. Není tak nic snadnějšího než prodej svěřit profesionálům
Pokud se právě chystáte na prodej a nechcete řešit nepříjemné průtahy a možné komplikace, ozvěte se makléři, který nemovitostmi žije.